zondag 13 juli 2014

Onkruid !!!

In de eerste week dat ik de tuin heb heb ik een indeling gemaakt met verschillende vakken. Die zijn om een beetje een beter overzicht te krijgen wat waar staat. En verder zijn de vakken nodig voor de wisselteelt. Niet alle groenten mogen ieder jaar op dezelfde plek geteeld worden. Daarom zijn er schema's om te wisselen met welke groenten waar jaar na jaar komen te staan.
Vak voor vaste planten

Vak voor wisselteelt










Na de regen van de afgelopen week is de hoeveelheid onkruid echt exponentieel gestegen.   
Onkruid 2

Onkruid in de tuin










Omdat ik vandaag toch niet veel aan de plantje zelf kon doen, ben ik maar begonnen met het bestrijden van het onkruid. Ik heb een schoffel geleend bij het gereedschapsschuurtje van de volkstuin en ik ging aan de slag. Bij het gezaaide stuk heb ik zoveel mogelijk onkruid verwijderd rondom waar de plantjes zijn gezaaid. Als test wil ik het onkruid op een stuk groter laten worden, zodat ik weet wat het is en zodat ik kan bepalen of het makkelijker is om groter onkruid te schoffelen of uittrekken.

- Ik ben nu 2 weken aan de slag in de volkstuin en ik weet al een beetje hoe alles werkt.
Op vrijdag 4 juli had ik vrij van werk en toen ben ik 's morgens in de tuin geweest. Om een uur
of 9 ging de bel (een grote koebel die bij de kantine hangt). Dat is het teken dat de koffie klaarstaat. Ik was al klaar met mijn werkzaamheden, dus ik ben met de anderen koffie gaan drinken.

- Verder heb ik met alle mensen die ik tegenkwam al een praatje gemaakt en natuurlijk kreeg ik al veel advies. Sommige dingen waren nu nuttig en andere dingen
moet ik nog beslissen of ze handig zijn voor mij.

- Als laatste wat ik heb geleerd over een volkstuin is dat je van alles toegestopt krijgt.
Verschillende mensen hebben me al plantjes aangeboden en ik heb zelfs al een beetje oogst van iemand gekregen. Ik hoop alleen maar dat ik ook snel kan gaan uitdelen van spulletjes uit mijn tuin.

Slaplantjes van een aardige buitenlandse man
Snijbonen van mijn overbuurvrouw (in de volkstuin)










Hieronder nog wat foto's van de plantjes die ik zelf heb gezaaid.


Augurk

Sperzieboon

Radijs










Geen opmerkingen:

Een reactie posten